Skip to main content

Na 36 jaar afwezigheid was het vorig jaar eindelijk zo ver: De Dutch GP keerde terug op de kalender en er werd eindelijk weer een F1 race gehouden in Zandvoort. Dit jaar keert de F1 weer terug voor de thuisrace van Max Verstappen.

Verstappen pakt pole
De wereldkampioen zette vorig jaar met de winst in Zandvoort een belangrijke stap naar zijn titel. Sterker nog: door zijn winst pakte hij de nummer 1 positie over van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De basis voor zijn winst werd al gelegd in de kwalificatie waar de Nederlander de pole position veroverde. Helaas wist Verstappens teamgenoot Sergio Perez niet verder te komen dan Q3. Dit bracht Mercedes in een ideale positie om Verstappen op strategie te verslaan. Hamilton kwalificeerde zich als tweede en Valterri Bottas als derde.

Mercedes probeert undercut op Verstappen
Bij de start was Verstappen goed weg en hij wist zijn voorsprong op Hamilton in de eerste ronden te vergroten. Na een ronde of vijf bleef het verschil tussen de 2 kemphanen op een seconde of vijf. In ronde 19 ging Hamilton als eerste naar binnen en dat betekende dat de Mercedes coureur op een tweestopper strategie stond. Het team van Verstappen zag geen andere optie dan om ook naar binnen te gaan. Dit bracht Bottas aan de leiding maar Verstappen wist nog vóór Hamilton de baan op te komen. Het duurde tot ronde 29 voor Verstappen bij Bottas in de buurt kwam en hem niet veel later wist in te halen, onder luid gejuich van alle Verstappen fans. Bottas liet, als een goede teamgenoot, Hamilton voorbij gaan en de Fin dook daarna meteen de pits in.

Marcedes probeert een 2e undercut
De tweede pitstop voor Hamilton kwam in de 38e ronde. Red Bull reageerde meteen door Verstappen in ronde 39 naar binnen te halen. Menig oranje fan zal met samengeknepen billen hebben gezeten in de hoop dat er niks verkeerd zou gaan bij zijn stop. Dat gebeurde niet en de Nederlander kwam vóór Hamilton terug op de baan. Het verschil: 3 seconden. Hamilton was overduidelijk niet blij met zijn stop en de banden die hij mee had gekregen en liet dat duidelijk over de boordradio horen.

Verstappen houdt verschil met Hamilton stabiel
Met nog 20 ronden tot de checkered flag riep zijn team via de boordradio om het rustiger aan te doen, iets waar Hamilton zich niks van aan trok. Je bent zevenvoudig wereldkampioen of je bent het niet natuurlijk. Hamilton wilde alles op alles zetten om te winnen en misschien nog belangrijker voor hem: Verstappen ervan te weerhouden zijn thuisrace te winnen én daardoor ook nog de leider in het klassement te worden. Voor Verstappen maakte het niet uit; zijn voorsprong bleef stabiel op 3 seconden.

Historisch moment
Slechts 10 ronden voor het einde meldde Hamilton aan zijn team dat zijn banden eraan gingen en dat was ook terug te zien in de rondetijden. De voorsprong van Verstappen werd langzaamaan groter. Met nog 2 ronden te gaan was het duidelijk dat Verstappen de race zou winnen omdat Hamilton naar binnen ging voor een 3e pitstop. Inzet: het punt voor de snelste raceronde. Verstappen eindigde de race als eerste en schreef historie: als eerste Nederlander ooit won hij de Dutch GP.

Hamilton eindigde als 2e, Bottas maakte het podium compleet met de 3e stek. Met zijn winst ontketende Max Verstappen een waar volksfeest. Niet alleen in Zandvoort, maar overal in Nederland. De Nederlander kon met alle vertrouwen naar de volgende race afreizen. Hij was leider in het kampioenschap.

 

Beeld: Pro Shots / Panoramic