Skip to main content

In haar preview op de Hongaarse GP laat Pirelli weten dat het hoopt op een spectaculaire race door de banden die worden meegenomen naar Hongarije. Het zijn dezelfde banden als voor de GP van Frankrijk.

Het circuit is normaliter geen echt goed inhaal circuit maar volgens de bandenleverancier zorgen de nieuwe auto’s in combinatie met de nieuwe banden dit jaar al voor veel meer inhaalacties en het hoopt dat dit ook komend weekend het geval zal zijn. De teams hebben dezelfde bandenkeuze zoals ze die in Frankrijk hadden.

Volgens de Pirelli staat de Hungaroring bekend als extreem heet en droog. Zo piekten de baantemperaturen tijdens de vrije trainingen in 2021 tegen de 60 graden aan. De realiteit is echter wel dat de afgelopen twee jaar het vlak voor de races heeft geregend. “Vorig jaar leidde dat tot een ietwat surrealistische herstart na een eerste bochtincident, toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton de enige persoon was die op intermediates van de grid aan de slag ging, terwijl alle anderen de pitlane in gingen voor slicks” aldus Pirelli.

Pirelli baas Mario Isola: “Voor de banden geldt dat het dit weekend meer zal draaien om de tractie dan om hoe de banden zich verhouden tot het remmen. Dit komt vooral doordat het circuit wat hobbelig is en op sommige plaatsen het asfalt wat gladder is.”

Isola wil zich echter nog nergens op vastbijten hoe de banden het gaan doen en wat dit betekent voor de race. “De moraal van het Hongaarse verhaal is dat je geen conclusies kunt trekken. We hebben in Hongarije vaker verrassingen gezien en dat kan dit jaar misschien nog wel eens meer het geval zijn” aldus Isola. Hij hoopt dat de laatste race voor de zomerstop een leuke race wordt.

Natuurlijk is het van belang wat het weer gaat doen tijdens de kwalificatie en de race. Zo worden er voor de vrije trainingen zware buien voorspeld. Wanneer de kwalificatie begint, zou het redelijk opgeklaard moeten zijn en kan de zon zelfs tevoorschijn komen zodat de baan weer redelijk opdroogt. Wanneer het niet droog genoeg is, zullen de teams kiezen om te starten op de regenbanden of intermediates en dan eindigen met slicks. Maar omdat het nog onduidelijk is wat de regen exact zal doen, moeten we ook rekening houden met een natte kwalificatie.

Vooralsnog lijkt het erop dat de race wél droog zal verlopen.

 

Beeld: Pirelli