Skip to main content

Pirelli neemt dit jaar de zachtste banden uit haar assortiment mee naar Canada, net zoals de bandenleverancier ook al deed in Monaco en Azerbaijan. Dat blijkt uit de door Pirelli gepubliceerde review voor de GP van Canada waarin het bandenbedrijf aangeeft dat er nogal wat vraagtekens zijn.

Oude data
Dat de teams echter voor uitdagingen worden gezet met betrekking tot hun bandenkeuze, staat volgens Pirellie al wel vast. Imola: “Alle data over de banden en de slijtage, zijn alweer 3 jaar oud. Dit jaar rijden we ook nog eens met nieuwe banden met nieuwe compounds en een andere hardheid. Op dit circuit wordt zelden een race gereden en ook dat zal leiden tot een hogere graad van evolutie en slijtage van de band.” Coureurs moeten dus hun banden goed managen tijdens de race waarbij het aannemelijk is dat er meerdere pitstops zullen zijn.

Snelle pitlane
Coureurs kunnen namelijk harder pushen tijdens elke stint. Dit komt omdat er volgens Pirelli een kleinere kans is op oververhitting maar de evolutie neemt dus wel toe. Daarnaast heeft Canada een snelle pitlane: in nog geen 20 seconden moet het mogelijk zijn om de pitlane in te rijden, banden te wisselen en de pitlane weer uit te rijden. Imola verwacht dat teams hier strategisch gebruik van zullen maken.

In 2019 werd de race overigens gewonnen met een éénstopper; de winnaar begon met medium en eindigde op de harde band.

 

Beeld: Pirelli