Skip to main content

De Grote Prijs van Hongarije 2021: dit was wellicht de meest knotsgekke race van het vorige seizoen. In deze blog blikken we terug op die race met een wel heel bijzondere ontknoping.

We schreven al eerder over de kwalificatie voor de GP van Hongarije 2021 met een Mercedes front row lock out en Verstappen op de derde plek. De strijd om het kampioenschap was al in alle hevigheid losgebarsten en Verstappen wist dat er een enorme opdracht voor hem lag om de race als derde te beginnen terwijl Lewis Hamilton op pole stond. Zowel Hamilton, als Bottas als Verstappen moesten alles op alles zetten in de strijd om de punten.

Kegelen met auto’s
Hoewel het tijdens de kwalificatie droog bleef, was dit niet het geval tijdens de race. Vlak voor de stad verruilden alle coureurs hun banden voor de intermediates. Dit betekende dat de start al boeiend zou worden omdat er tijdens het hele weekend gewoon op een droge baan was gereden. Toen de lampen uitgingen, had Hamilton geen enkele moeite om weg te rollen. Verstappen was Bottas al snel voorbij en ging als tweede coureur op de eerste bocht af. Verstappen werd hierbij mede geholpen door Bottas die een ongelooflijk slechte start had. In enkele tellen was de Finse coureur al teruggevallen naar de 4e stek. Perez en Norris profiteerden en schoven een plek op.

Maar Bottas ging met zijn Mercedes bij het ingaan van de eerste bocht finaal in de fout. Hij mistte zijn rempunt en dit zette een keten in gang met grote gevolgen. Doordat Bottas de eerste bocht mistte, tikte hij op de achterkant van de McLaren van Lando Norris. Hierdoor botste Norris op de Red Bull van Verstappen. Maar ook Perez kwam niet ongeschonden uit dit drama. Bottas raakte ook de auto van de Mexicaan met als gevolg dat beide coureurs uitgeschakeld waren.

Verstappen kon zijn race wél vervolgen maar hij verloor meteen veel trackpositie. Zijn auto had forse schade opgelopen. Niet alleen was zijn bargeboard volledig weg maar ook de vloer en de sidepod waren beschadigd.

Wie dacht dat dit alle drama was, kwam bedrogen uit. Ook verder in het veld waren er problemen. De Canadees Lance Stroll kon de rem ook niet vinden bij de eerste bocht en schoof over het gras tegen de Ferrari van Charles Leclerc aan. Hierdoor kon de Monegask zijn Ferrari niet onder controle houden en dus tikte Leclerc tegen de McLaren van Ricciardo aan. Ricciardo kon nog verder rijden maar na de eerste bocht was het ook al klaar voor Stroll en Leclerc.

Opvallende top 10 na herstart
Hoewel er eerst een gele vlag werd gehesen, kwam er uiteindelijk een rode vlag en werd de race stilgelegd. Ideaal voor het team van Red Bull want dit gaf hun tijd om de auto zoveel als mogelijk te repareren en klaar te maken voor de herstart. Bij de herstart werd duidelijk dat er nogal wat veranderingen waren in het veld. Hamilton leidde nog wel maar Esteban Ocon stond op de tweede plek, gevolgd door Vettel, Sainz en Tsunoda. Niemand minder dan backbencher Nicholas Latifi lag zesde gevolgd door Alonos, Russel, Raikkonen en Schumacher. De goede lezer weet dan ook Verstappen uit de top 10 lag en het moest doen met een 13e plek, nog achter Gasly en Ricciardo. Achter Verstappen lagen Mazepin en Giovinazzi.

 Hamilton staat in zijn eentje op de grid na strategische blunder van jewelste
De regen was bij de staande herstart al gestopt en de baan behoorlijk opgedroogd. Na de formation lap dook het hele veld naar binnen om banden te wisselen. Behalve 1 coureur: Lewis Hamilton. Bij velen staat het bizarre beeld op het netvlies waarbij de race opnieuw werd gestart met maar één auto op de grid! Nadat Hamilton voorbij was, reden de coureurs de pit uit met Russel aan kop. Mazepin zou in de pits blijven na een touché van Raikkonen in de pits. Dit leverde de Fin 10 seconden straf op.

Na de herstart concludeerde Hamilton dat de baan droog genoeg was en dook hij toen pas de pit in. De strategische blunder van het team bracht hem terug op de baan als 14e. Hoewel Russel de leiding had, moest hij noodgedwongen een aantal auto’s laten passeren om straf te ontlopen. Hij had auto’s in de pit ingehaald waar dat niet mocht. De race kreeg een nieuwe leider en wel in de persoon van Esteban Ocon, gevolgd door Vettel en Latifi.

Verstappen en Hamilton waren verwikkeld in een haast onmogelijke inhaalrace. De Hungaroring is geen circuit dat zich leent voor veel inhaalacties en beide coureurs hadden moeite om het veld door te komen. Daarbij had Verstappen meer moeite want hij had nog steeds veel schade. De Nederlander wilde maar 1 ding: de schade zoveel als mogelijk beperken. Hamilton wist de Nederland in te halen door iets eerder naar binnen te gaan voor nieuwe banden. Verstappen kon alleen maar reageren en hij kwam achter de zevenvoudig wereldkampioen de baan op.

Hamilton wist zich toch naar voren te werken. Hij kwam alleen moeilijk voorbij aan Carlos Sainz die verser rubber had dan de Brit. Maar Hamilton lag op dat moment 5e. Na de herstart stond hij 14e dus de Brit reed een ijzersterke race. Het verschil met Verstappen was enorm groot; de Nederlander lag op dat moment op plek 11.

Esteban Ocon(!)  aan de leiding
Helemaal vooraan in het veld was het Ocon die nog steeds de leiding had in zijn Alpine. Hoewel Vettel vanaf de 2e plek probeerde om Ocon onder druk te zetten, lukte het hem niet om de Fransman voorbij te komen. Achter Vettel reed de teamgenoot van Ocon, Fernando Alonso, en daarachter reed Hamilton. De honger van Mercedes was niet gestild en de teambaas zei tegen Hamilton dat ze de race zelfs nog zouden kunnen winnen. Maar ze hadden niet gerekende op de sterke Alonso. De Spanjaard verdedigde met alles wat hij in zich had de 4e positie. Door Hamilton achter zich te houden, toonde Alonso zich een echte teamspeler. Want hij wist dat de mogelijke F1 winst van Esteban Ocon af zou hangen van het feit hoe lang hij Hamilton achter zich zou kunnen houden. Het gevecht tussen beide ervaren coureurs was enorm hard en de beide auto’s toucheerden elkaar zelfs even. Zes ronden voor de finish kwam Hamilton dan eindelijk voorbij Alonso omdat de Spanjaard zich verremde.

Hamilton wist uiteindelijk met zijn veel snellere Mercedes de Ferrari van Sainz voorbij te gaan en lag doordoor op koers voor het podium. Hamilton wilde meer maar de achterstand op Vettel, die op plek 2 reed, en op Ocon als leider van de wedstrijd, was te groot.

Dit betekende een sensationele overwinning voor de Franse Esteban Ocon, zijn eerste F1 overwinning in zijn carrière. Op de tweede plaats stond Seb Vettel en Hamilton complementeerde het podium. Menigeen zal wel drie keer met zijn ogen hebben geknipperd omdat het haast niet te geloven was dat Esteban Ocon in zijn Alpine als eerste de finish passeerde. Maar na de podiumceremonie werd Sebastian Vettel gediskwalificeerd. Er zat niet genoeg brandstof in zijn auto voor de FIA om een monster te nemen. In de definitieve uitslag schoof Hamilton dus naar de 2e plek en kreeg Carlos Sainz alsnog de 3e plek in handen.

En Verstappen? Die kwam uiteindelijk in een gehavende Red Bull als 10e over de finish. Hoewel hij hierdoor 1 puntje pakte, moest hij de leiding in het kampioenschap op dat moment overlaten aan Lewis Hamilton. Waar Verstappen aan de race begon met een voorsprong van 31 punten op Hamilton, keek de Nederlander nu naar een achterstand van 8 punten aan.

Grote Prijs van Hongarije 2022
Wie gaat de Grote Prijs van Hongarije 2022 winnen? Is het Max Verstappen? Je kunt nu jouw voorspellingen invullen bij de GP Racegame. Heb jij alle voorspellingen goed, dan win je € 2.500,-! Dus klik hier en bezorg jezelf een extra portie vakantiegeld!

 

Beeld: Pro Shots / Panoramic